De
eerste twee chauffeurs van het District Rotterdam-Rijnmond,
Arie Stehouwer en Albert van de Wege, zijn door de directeur
Rode Kruis aangewezen om als O&G Chauffeur Noodhulpteam met
de noodhulpteamvoertuigen te mogen rijden. Zij zijn de
eerste van de negen noodhulpteam vrijwilligers die de
chauffeurstraining met goed gevolg hebben afgelegd. De
anderen zullen snel volgen.
Bij de inzet van
een compleet noodhulpteam zitten acht personen in het
Noodhulpteamvoertuig. De chauffeur is primair
verantwoordelijk voor de veiligheid van de inzittenden en
het veilig verplaatsen naar de plaats incident.
|
 |
Anders dan
voorheen heeft het Rode Kruis met de start van de
Noodhulpteams ook de bevoegdheid om met Optische en
Geluidssignalen naar een plaats incident te rijden. Dit
uiteraard onder aansturing van de gemeenschappelijke
meldkamer van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, die
bepaald of een noodhulpteam voor een al dan niet “dringende
taak” ter plaatse gestuurd wordt.
Het rijden met
Optische en Geluidssignalen, waardoor het Rode Kruis
voertuig een voorrangsvoertuig wordt, vraagt specifieke
vaardigheden van de chauffeur. Veiligheid staat hierbij
voorop en vervolgens het zo snel als verantwoord mogelijk
ter plaatse gaan. De O&G chauffeur heeft zich specifiek te
houden aan de “Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen
het Nederlandse Rode Kruis, Nationale Noodhulp – Inzake
Noodhulpvoertuigen (GGB)”.
De opleiding
bestaat uit; een assessment (op de openbare weg, op een
rijsimulator en de theorie verkeersregels), online
assessments (kennen en toepassen van de branche richtlijn),
een baantraining en rijtrainingen op de openbare weg.
Albert van de
Wege: De training maakt je alert op het toepassing van de
verkeersregels, laat je duidelijk de mogelijkheden en
onmogelijkheden van je voertuig zien en maakt je bewust van
de verantwoordelijkheden die je als O&G chauffeur hebt ten
aanzien van je passagiers en de overige verkeersdeelnemers.
Daarnaast dien je verstandig om te gaan met het dilemma
tussen veiligheid en de wens om zo snel als mogelijk ter
plaatse te zijn. Veiligheid staat voor de O&G chauffeur
hierbij op de eerste plaats.
|